Skip to main content
Prawdziwa północ Lean

Czym jest prawdziwa północ w Lean?

Lean manufacturing często mówi o prawdziwej północy. To jest kierunek, w którym twoje działania powinny zmierzać, aby stać się lepszymi. Czasami może to być nieco niejasne, więc przyjrzyjmy się, co może zawierać prawdziwa północ.

Jestem w pełni świadomy, że dotarcie do prawdziwej północy we wszystkich aspektach jest nierealne. Gdybyś rzeczywiście dotarł na prawdziwą północ, nie byłoby już nic do poprawy… co jest sprzeczne z moimi przekonaniami o produkcji. Zawsze możesz być lepszy! Dlatego osiągnięcie poniższej listy nie jest realistyczne. Ale zawsze można sobie tego życzyć! Mam nadzieję, że ta nierealistyczna lista pomoże ci zbliżyć się do prawdziwej północy, przynajmniej w niektórych aspektach.

Wprowadzenie

W nawigacji prawdziwa północ to geograficzny biegun północny. Znajduje się na osi, wokół której obraca się Ziemia (drugim końcem byłby geograficzny biegun południowy). Stąd, jeśli chcesz iść na biegun północny, musisz po prostu jechać dalej na północ. Najłatwiej jest użyć kompasu z igłą magnetyczną. Jednak igła nie wskazuje geograficznego bieguna północnego, ale magnetyczny biegun północny (który przypadkowo jest biegunem południowym w kategoriach magnetycznych).

Prawdziwa północ w Lean i na mapie świataCo więcej, geograficzny biegun północny nie porusza się zbytnio (tylko trochę z powodu chybotania się ziemi i tektoniki płyt). Północ magnetyczna przesuwa się jednak w miarę upływu czasu. Dlatego twoja igła magnetyczna będzie wskazywać w złym kierunku, im bliżej będziesz się zbliżać do bieguna. Gdybyś rzeczywiście był na biegunie północnym, igła wskazywałaby południe, a ty szedłbyś w złym kierunku. Dobre mapy zawierają informacje o tej różnicy, a także o tym, jak ma się ona zmieniać w czasie. Lean (i inni) wykorzystują tę analogię prawdziwej północy, aby opisać kierunek, w którym naprawdę powinna podążać Twoja firma. Jeśli nie znasz swojej prawdziwej północy, równie dobrze możesz krążyć w kółko.

Podam przykład z branży motoryzacyjnej. Może pojawić się nacisk na zmniejszenie masy samochodów w celu uzyskania lepszych osiągów. W związku z tym części stalowe zostaną zastąpione lżejszymi, ale droższymi częściami aluminiowymi. Pięć lat później priorytet, to już nie waga, ale koszt. Części aluminiowe zostaną zastąpione tańszymi, ale cięższymi częściami stalowymi. Kolejne pięć lat później znów pojazd staje się coraz cięższy, a części stalowe są ponownie zastępowane częściami aluminiowymi. Ten cykl wydaje się powtarzać co około pięć lat. Jest dużo ruchu, ale kręci się w kółko.Kiedy nie mamy planu na doskonalenia, kręcimy się w kółko

Dla mnie dobra firma to taka, która jest w stanie podążać swoją prawdziwą północą nawet przez wiele pokoleń kierownictwa. Na przykład Toyota przez wiele dziesięcioleci naciskała na SMED, aby skrócić czas wymiany. Przyjrzyjmy się więc teraz, co może obejmować prawdziwa produkcja w Lean.

Przepływ materiału

Idealny przepływ materiału jest o wielkości partii jednej sztuki. Dzieje się tak przy zerowym czasie przezbrajania. W świecie idealnym do produkcji byłby również tylko jeden typ części. Nie jest to jednak cel całej firmy i prawdopodobnie nie chciałbyś dążyć do firmy z jednym produktem. Jednak liczba wariantów produktu powinna stanowić dobry kompromis między wysiłkiem związanym z tworzeniem wielu produktów a korzyścią z tworzenia wielu produktów. Z mojego doświadczenia wynika, że ​​większość firm ma wiele wariantów produktów w bardzo małych ilościach, których dalsze istnienie należy poważnie zakwestionować. Sekwencja produkcyjna tych różnych typów części powinna być idealną mieszanką przez cały czas pracy. Rozmieść wszystkie typy części tak równomiernie w ciągu dnia, jak to tylko możliwe.

Dobry przykład miksowania sekwencji produkcji Kanban

Dobry przykład miksowania sekwencji

Odległość między różnymi procesami powinna wynosić zero lub być jak najbardziej zbliżona. Idealnie maszyny są tuż obok siebie. Nie wysyłaj części na cały świat i z powrotem.

Zapasy

Lean słynie z ograniczania zapasów. Nie możesz jednak zredukować zapasów do zera. Potrzebujesz części, nad którymi pracujesz. Masz części w transporcie. Ale nie powinno być żadnych zapasów z wyjątkiem części, które są aktualnie w ruchu lub są przetwarzane. Wymaga to Just-in-Time, Just-in-Sequence i Ship-to-Line.

Przepływ informacji

Przepływ informacji powinien być natychmiastowy i bez utraty informacji lub nieporozumień. Wszystkie wymagane informacje powinny być dostępne. Jednak nie powinno być nadmiaru informacji, ponieważ ich gromadzenie i przechowywanie wymaga wysiłku, a także może ukrywać rzeczywiście istotne informacje.

Wahania

Mówiąc najprościej, nie powinno być żadnych nierównomierności (mura). Klient zamawia regularnie jak w szwajcarskim zegarku, a dostawcy i produkcja dostarczają części i produkty z równą regularnością. Nic w łańcuchu source-make-deliver nie powinno się zmieniać. Produkcja powinna być typu flow shop, a linia powinna być idealnie zbalansowana bez czasu oczekiwania.

Jakość

Idealne wymaganie dotyczące jakości jest proste: zero defektów i zero przeróbek! Nic nie powinno być wadliwe ani przerobione. W przypadku defektu (co oczywiście nigdy się nie zdarza), procesy powinny wykryć defekt automatycznie i proces powinien zostać zatrzymany. To jest idea Jidoki, czyli autonomii.

Marnotrawstwo

Nie powinno być marnotrawstw (muda). Na pewno znasz siedem rodzajów marnotrawstwa. Należy je wyeliminować.

Siedem rodzajów marnotrawstw

Przeciążenie

Nie powinno być również przeciążenia robotników (muri). Przede wszystkim wymaga to doskonałej dokumentacji bezpieczeństwa. Wymagałoby to również, aby praca nie była ani zbyt trudna, ani zbyt łatwa, ale w sam raz, bez monotonii. Wszyscy pracownicy i inne osoby powinny być traktowane z szacunkiem. Pracownicy powinni mieć pozytywne nastawienie do pracy i firmy.

Ciągłe doskonalenie

Jeśli osiągnąłeś prawdziwą północ, nie byłoby nic do poprawy. Niemniej jednak na drodze na prawdziwą północ ważną częścią jest ciągłe doskonalenie. Dlatego powinieneś mieć ciągłe doskonalenie, czyli kaizen. Nie jest to przypisane do specjalisty ds. ciągłego doskonalenia, ale jest zakorzenione we wszystkich pracownikach (w tym CEO) i wspierane przez kierownictwo. Ulepszenie następuje zgodnie z sekwencją Plan-Do-Check-Act (PDCA).

Gdzie raj spotyka się z rzeczywistością

Przeciążenie i marnowanie potencjału pracowników a thrue north leanPrawdziwa północ nie jest realistyczna. Prawdziwa północ to sen…, ale nigdy nie powinieneś przestać marzyć! Niekoniecznie chodzi o dotarcie do prawdziwej północy (czy rzeczywiście chcesz jechać na biegun północny za każdym razem, gdy podnosisz mapę?). Ale powinno ci to pomóc w znalezieniu właściwej ścieżki.

Przekonasz się również, że na powyższej liście są sprzeczności. Na przykład nie powinno być wahań, ale praca nie powinna być również monotonna. Lub wysiłek osiągnięcia zerowej liczby defektów może nie być wart poniesionych kosztów. Im bliżej tych różnych prawdziwych północy, tym więcej znajdziesz sprzeczności. Na szczęście większość firm, być może nawet twoja, wciąż ma przed sobą długą drogę, zanim zbliżą się do prawdziwej północy.

Co więcej, nie będziesz w stanie jednocześnie skierować wszystkiego na północ. I tutaj może być pomocna powyższa długa lista przemysłowych ideałów. Wybierz interesujące dla siebie obszary! Które obszary z tej listy są najbardziej istotne dla twojej firmy? Gdzie jesteś i gdzie chcesz być? Jeśli bezpieczeństwo lub ogólne przeciążenie pracowników jest niezadowalające, powinno być wysoko na liście, podobnie jak jakość. Ciągłe doskonalenie to rzeczywisty proces, który pomaga Ci podążać w kierunku prawdziwej północy, gdziekolwiek może ona być dla Ciebie. Ogólnie rzecz biorąc, musisz zdecydować, który kierunek jest najbardziej odpowiedni dla Twojej firmy w dłuższej perspektywie. Może nawet nie być na tej liście, ponieważ nie gwarantuję, że jest kompletna. Ale powinieneś wiedzieć, dokąd chcesz się udać. W przeciwnym razie będziesz po prostu błąkał się bez celu. A teraz, wyjdź, wybierz kierunek i zorganizuj swoje przedsiębiorstwo!

Oryginalny wpis w języku angielskim i źródła zdjęć dostępne są na blogu autora:
What Is True North in Lean?

Prof. Dr. Christoph Roser

Christoph Roser jest profesorem zarządzania produkcją na Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Karlsruhe. Piszanie bloga jest dla niego przekazywaniem swojego wieloletniego doświadczenia we wdrażaniu i badaniu lean management. Warto podkreślić, iż pięć lat swojej pracy profesor poświęcił na badania Toyoty w Japonii.

Więcej informacji: http://www.allaboutlean.com/christoph-roser/

Jedna myśl na temat “Czym jest prawdziwa północ w Lean?

  1. Firma idealna J

    Jak to możliwe, że my wszyscy działamy na 50% (a może i 20 lub 10%) możliwości i to idzie do przodu?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *